02188789674 مشاوره رایگان 09375959136

درمان کاهش میل جنسی در زنان

4.3/5 - (3 امتیاز)

درمان کاهش میل جنسی در زنان : از شایع‎ترین اختلالات در زنان سرد مزاجی جنسی می‎باشد که می‎تواند پیامد علل متفاوتی نیز باشد. این اختلال همانند اختلالاتی در مردان مانند زود انزالی و اختلال نعوظ رابطه زناشویی و یا شرکای جنسی را به راحتی تحت تاثیر قرار می‎دهد.

طبق مطالعات یک سوم از زنان دنیا از عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی رنج می‎برند. این موضوع یک معضل ساده نیست بلکه ترکیبی از مشکلات روانی و فیزیکی می‎باشد که با یک درمان یا خوردن یک نوع دارو حل نخواهد شد.

در اکثر موارد نیاز است تا با کمک گرفتن از یک مشاور روانشناسی این مسئله را ریشه یابی کرد و گاهی با انجام آزمایش‎های میزان هورمون در زنان می‎توان با دوزیج هورمون به آن رسیدگی کرد. در هر صورت این معضل نیز جزء اختلالاتی است که نباید به راحتی از آن گذشت.

این اختلال نیز جزء اختلالات جنسی می‎باشد که ممکن است در هر سنی و یا بدون هیچ دلیل مشخصی رخ دهد. در هر صورت اگر این بی‎میلی شدت بگیرد سبب نارضایتی و از دست دادن علاقه از زندگی مشترک خواهد شد.

هم چنین گاهی زنان با وجود عدم تمایل و علاقه به برقراری رابطه جنسی به آن تن می‎دهند که در این صورت رابطه جنسی منجر به نارضایتی، درد و حتی گاهی پیدایش یک مشکل جدید خواهد شد. احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند واژینیسم، اضطراب، وسواس و افسردگی جزئی از این پیامدها هستند.

علائم کاهش میل جنسی در زنان

  • فقدان یا کاهش علاقه به فعالیت جنسی
  • فقدان خیال پردازی‎های ذهنی در ارتباط با رابطه جنسی برای بالا بردن تمایل به برقراری آن
  • عدم پیش قدم شدن و کاهش فعالیت جنسی و عدم وجود آغوشی پذیرا در زن
  • فقذان یا کاهش برانگیختگی جنسی در پاسخ به هر گونه نشانه‎های جنسی
  • فقدان و یا کاهش احساسات تناسلی و اندام‎های زنانه در هنگام برقراری رابطه

انواع عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی در زنان

  1. بی میلی دائمی : در این حالت این اختلال از زمان رسیدن به بلوغ در زمینه جنسی و آغاز فعالیت ظاهر می‎شود.
  2. بی میلی اکتسابی : این اختلال پس از دوره‎ای عملکرد عادی ظاهر می‎شود.
  3. بی میلی فراگیر یا تعمیم یافته : به حالت خاص یا به فرد مقابل خاصی مربوط نمی‎شود و فرد در همه حالات دچار این مشکل است.
  4. موقعیتی : تنها در رویارویی در مواقع خاص، موقعیت‎های خاص و افراد خاصی اتفاق می‎افتد.

بی میلی در زنان را نیز می‎توان به لحاظ شدت در یک دسته بندی قرار داد :

  • خفیف : فرد در مواقع ذکر شده احساس ناراحتی و عدم تمایل و بی حوصلی را تجربه می‎کند.
  • متوسط : میزان ناراحتی کمی بیشتر شده و در آن استرس نیز همراه است.
  • شدید : شواهدی مبنی بر حضور درد همراه با استرس شدید و گاها انقباض وجود دارد که مشکلاتی جدی در پی خواهند داشت.

زنان ممکن است ناراحتی خفیف تا شدیدی در ایجاد رابطه داشته باشند اما این مهم بعدها در رابطه با درمان اهمیت میابد.

به خاطر داشته باشید که میل و برانگیختگی جنسی در زنان رابطه بسیار مستقیمی با هم دارند و معمولا در یک زمان خود رانشان می‎دهند.

کاهش میل جنسی در زنان

علل عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی در زنان

علت‎های پیدایش این اختلال را می‎توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • مشکلات روحی و روانی

دلایل سرد مزاجی ممکن است به مشکلات روحی و روانی در زنان بازگردد. موارد زیر می‎توانند در آن تاثیر گذار باشند.

  • استرس : خصوصا استرس‎های مالی، استرس‎های خانوادگی و شغلی به راحتی می‎توانند مسبب سرد مزاجی باشند. حتی فقدان و مرگ یکی نزدیکان نیز می‎تواند دلیل آن باشد.
  • فقدان اعتماد به نفس در زنان : زنانی که به اضافه وزن دچارند یا از بدن خود به هر نحوی راضی نیستند ممکن است میلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند. این افراد به طور دائمی خود را با زنان در تبلیغات مقایسه کرده و احساس نارضایتی از بدنشان به سرکوب‏‎های روانی متنوعی می‎انجامد. آنها مرتب به خود گوشزد می‎کنند که زشت هستند یا هیچ جذابیتی ندارند.
  • افسردگی و بی‎حالی
  • ترس از حاملگی
  • احساس گناه : احساسی گناه یکی از عوامل به شدت تاثیر گذار در این مهم می‎باشد که به دلیل فرهنگ و آداب سنتی به کودک از بدو تولد ممکن است در خانواده القا شود. به طوری که در رفتار جنسی فرد حتی با خود و یا در برقراری رابطه جنسی نمود پیدا می‎کند. گاهی فرد حتی قادر به پذیرفتن جنسیت خود و واقیت آن نیز نمی‎باشد و ممکن است حتی جنسیت وی نیز احساس تداعی کننده این احساس گناه باشد.
  • توهم ترس : توهمی که ممکن است به علت ترس از آسیب به دستگاه تناسلی یا ابتلا به بیماری‎های مقاربتی و عفونت واژن به احساسات جنسی غلبه پیدا کند.
  • ابتلا به افسردگی پس از زایمان
  • تجربه جنسی ناموفق : ممکن است در گذشته فرد خاطراتی مانند آزار جنسی یا خشونت جنسی مسبب بی‎میلی جنسی در زنان شود.
  • مشکلات جسمی

یکی از مهم‎ترین دلایل بی‎میلی زنان به خصوص در زنانی که قبلا مشکلی در این رابطه نداشته‎اند و به تازگی به آن مبتلا شده‎اند، نشانه‎ای از حضور یک بیماری جسمی می‎باشد.

بیماری ‎هایی که به این اختلال خاتمه می‎یابند عبارتند از :

آتروفی واژن

خشکی واژن

واژینیموس (انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه واژن در هنگام دخول)

احساس درد در هنگام مقاربت

عفونت‎های تناسلی

زخم تناسلی

پایین بودن سطح هورمون استروژن در بدن

تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا یائسگی

کمبود ویتامین

  • مشکلات در رابطه زوجین

گاهی این بی‎میلی نتیجه رابطه ناخوشایند یا ناسالم بین زوجین می‎باشد که این نارضایتی فکری را ختم به نمودی در رفتار جنسی فرد یا تنها زن می‎کند. و بهرحال سرد مزاجی از عواقب آن می‎باشد.

عوامل زیادی می‎تواند این مشکل را به وجود بیاورد، اما از برخی از آنها می‎توان به داشتن رابطه خشک و غیر عاطفی بین زوجین یا بی اعتمادی به زوج و اختلافات زناشویی اشاره کرد. در ادامه برخی از این مشکلات را تعریف کرده‎ایم.

عدم برقراری رابطه جنسی بین دو فرد ممکن است به مدت طولانی به سرد مزاجی بدل شود. این سرد مزاجی می‎تواند حتی حاصل عدم وجود عاطفه کلامی نیز باشد. طرد شدن از جانب همسر، عدم پیش قدم شدن همسر و بنابراین عدم برانگیختگی و عادی شدن نوع رابطه بین زوجین می‎تواند پدیده سرد مزاجی را رقم بزند.

درمان سردمزاجی در زنان

این مشکل نیاز به مشاوره کامل و درست پزشک دارد. برای این امر شما باید بتوانید به خوبی و راحتی تمام با پزشکتان ارتباط برقرار کرده و این امر را برای وی شرح دهید. پزشک شما با ریشه یابی یکی از روش‎های درمانی زیر را برای شما انتخاب خواهد کرد که در ادامه به شرح آن‎ها می‎پردازیم:

روان درمانی

مشکلات روحی-روانی بی‎میلی جنسی در زنان با روان درمانی یا معرفی به روان پزشک قابل حل خواهد بود. یکی از اصولی‎ترین انواع درمان برای این مشکل تغییر سبک زندگی است. در واقع ممکن است شما با یک تغییر الگوی سالم در سبک زندگی‎تان مثل تغذیه سالم، ورزش، یوگا و … قادر باشید سردمزاجی با عامل روحی خود را درمان کنید. گاهی این تغییر حتی می‎تواند تغییر سبک لباس پوشیدن شما نیز باشد.

درمان کاهش میل جنسی در زنان با لیزر

به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش استروژن دیواره رحم شروع به تحلیل رفتن و نازک شدن می‎کند و به شدت آسیب پذیر می‎شوند. که در واقع به این حالت آتروفی واژن می‎گویند. در ادامه ترشح مایعاتی توسط سلول‎های پوشش داخلی رحم که وظیفه حفظ رطوبت واژن را دارند کاهش می‎یابد و کاهش این مایعات سبب خشکی واژن خواهد شد. و همچنین بعلت کاهش خونرسانی و تغذیه بافت مخاطی، اعصاب جنسی در این ناحیه دچار تضعیف می شود.

این مشکلات علاوه بر سوزش، خارش و عفونت‎های مکرر باعث بی‎میلی در زنان نیز خواهد شد. همه این مشکلات در یک تا چند جلسه درمان با لیزر به راحتی و یکجا قابل درمان هستند. در واقع لیزر با جوان سازی واژن و ترمیم و تحریک واژن سبب بازسازی آن شده و بعلت افزایش خونرسانی و تغذیه مخاطی، اعصاب جنسی تقویت شده و تقریبا باعث بهبود اکثر مشکلات واژن خواهد شد.

همچنین در تقویت میل جنسی با لیزر، پزشک شات های لیزر را با فکوس و دقت بیشتری در ناحیه ی جی پوینت،ا شات و همچنین در ناحیه کلیتوریس که منشا میل جنسی و بیشترین اعصاب جنسی در این نواحی وجود دارد تابانده می شود که نتیجه بسیار رضایت بخش تری به دست بیاید.

تزریق فیلر در جی پوینت Gpoint

نقطه جی یا هما G point یکی از نقاط اصلی محل تحریک جنسی و در داخل واژن قرار دارد، که امروزه با تزریق فیلر هیالورونیک اسید یا همان پر کننده ها در محل دقیق نقطه ی جی باعث می شود تحریک پذیری این نقطه بیشتر شود و تمایل و لذت جنسی را برای خانم بالا تر ببرد.

سکس تراپی

بی میلی جنسی اگر ناشی از مشکلات روابط بین زوجی باشد، می‎تواند به راحتی با مشاوره درمان شود. گاهی نیاز است جلسات را با شریکتان شرکت کنید.

درمان داروئی کاهش میل جنسی در زنان

در صورت تشخیص پزشک ممکن است شما به مصرف داروی خاصی روی بیاورید که پزشک معالج آن را تجویز می‎کند. برای مثال فیلیبانسرین، متیل فندیت، بوپروپیون و … . این داروها پیش از یائسگی تجویز می‎شوند و ممکن است با عوارضی همراه باشند. بنابراین به هیچ وجه نباید مصرف آنها خود سرانه انجام بگیرد.

همچنین داروی ضد افسردگی به نام بوپروپیون که می‎تواند علاوه بر درمان افسردگی میل جنسی شما را افزایش دهد.

هورمون تراپی

از دیگر عامل سرد مزاجی می‎تواند تغییر میزان ترشح در هرمون‎ها علی الخصوص هرمون‎های زنانه باشد. در چنین مواردی پزشک بسته به تشخیص کمبود یا افزایش بی‎رویه، داروهایی برای ترشح هورمون استروژن یا پروژسترون را برای شما تجویز می‎کند.

این هورمونها به شکل ژل، قرص، شیاف، پماد و اسپری مورد استفاده قرار می‎گیرند. هورمون تراپی به تنهایی نمی‎تواند به بی میلی زنان کمک کند. باید درمان‎های دیگری در کنار آن صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *