02188789674 مشاوره رایگان 09375959136

درمان مشکلات ادراری در زنان

4.5/5 - (6 امتیاز)

درمان مشکلات ادراری در زنان : در هر برهه از زندگی ممکن است ما تجربه‎های ناگواری داشته باشیم و خطرات زیادی تحت عنوان بیماری سلامتی ما را تهدید کنند. با در نظر داشتن بدن خود و بررسی به دقت رفتار می‎توانیم همیشه از این خطرات احتمالی جلوگیری کرد یا به سادگی در جریان اختلالات قرار گرفت و با مراجعه به موقع به پزشک از جدیت آن کاست. یکی از چیزهایی که باید به آن توجه بسیار داشت، خصوصا در بانوان ادرار و مجاری ادرار است. بسیاری از نشانه‎های بیماری‎های زنان یا داخلی را به راحتی می‎توان با دقت در تغییر حالت، عادت، رنگ و بوی ادرار یافت.  بنابراین در ادامه به چند تغییر در عادت‎های ادراری که نشانه‎ای بزرگ و گواه اتفاقات دیگری در بدن هستند اشاره می‎کنیم.

سوزش ادرار : زمانی که ادرار به سختی دفع می‎شود و همراه با درد یا سوزش است به طور قطع میتوان آن را نشانه‎ای بارز از وجود عفونت در مجاری ادراری دانست. در این صورت غالبا با سایر علائم مانند تکرر ادرار یا دفع ناقص و قطره‎ای همراه خواهد بود. با این همه می‎توان در قالب بیماران، بیماری‎های زمینه‎ای دیگری را نیز مشاهده کرد، نظیر: عفونت‎هایی در خانم‎ها، بیماری‎های اعصاب در ناحیه لگن، مثانه و نیز دفع سنگ ادرار. به ­طور کلی در اکثر موارد این بیماری‎ها با تشخیص به موقع به راحتی و به وسیله تجویز دارو قابل درمان هستند. به جز بیماری نادری به اسم التهاب مثانه که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

وجود خون در ادرار یا هماچوری

وجود خون در ادرار را هماچوری می‎نامند. این اختلال از موارد شایعی است که در دستگاه‎های ادراری هم زنان وهم مردان پیش می‎آید. خون گاهی به صورت رقیق در ادرار حل شده و باعث تغییر رنگ آن می‎شود یا حتی گاهی به قدری غلیظ است که با دفع لخته در ادرار همراه می‎شود. اما ممکن است گاهی تنها در آزمایشگاه و با بررسی‎های میکروسکوپی قابل مشاهده باشد. بنابراین از نوع بیماری‎هایی است که فرد باید با دقت آن را بررسی کرده و با پزشک در میان بگذارد. غالبا اگر این مشکل با سوزش ادرار همراه شود خبر از عفونت مجاری ادراری می‎دهد و اکثرا با تجویز دارو قابل حل است. در غیر این صورت مشکلات جدی‎تری وجود دارد که یکی از آن‎ها وجود تومور یا سرطان مثانه می‎باشد.

که ممکن است به کلیه صادر شود و سپس سایر مجاری ادراری یا در مردان پروستات را نیز با این تومور درگیر کند. که در این صورت لازم است به اورولوژیست مراجعه شود. از سایر مشکلات ادراری در زنان با نشانه خون در ادرار می‎توان به نسج کلیه با همراهی مشکلات داخلی اشاره کرد که بیش از ۵۰% موارد را در بر می‎گیرد. نسج کلیه یا بیماری‎های بافت پارانشیمی می‎توانند به علت مصرف بیش از حد یا دائمی انواع داروها مانند مسکن‎ها و آنتی بیوتیک‎ها اتفاق بیفتد.

یا از دیگر عوامل آن می‎توان به کاهش خود ایمنی کلیه‎ها و در پی آن صدمه دیدن بافت‎ها اشاره کرد. در اغلب این موارد خون در ادرار با نشانه دیگری همراه نیست. به طور خلاصه خون در ادرار به یک مشکل خوش خیم اشاره می‎کند و اگر در اسرع وقت متوجه آن باشند و پیگیری شود به راحتی قابل حل میباشد اما چون این مشکل جزء اختلالاتی قرار می‎گیرد که به مرور زمان فاجعه پیش می‎آورند بهتر است به سرعت شناسایی و رسیدگی شود.

دفع پروتئین در ادرار

این اختلال که به آن پروتئینوری می گویند، مانند اختلال دفع خون در ادرار می‎تواند نشانه‎ای از بیماری‎های مهم در دیگر دستگاه‎های دخیل ادراری بدن باشد. مجموعه وسیعی از فعالیت‎های سنگین بدنی مانند: ورزش‎های پر فشار و یا بیماری‎های بافت کلیوی که در نهایت منجر به نارسایی کلیه می‎شوند و عفونت‎های ادراری از مهم‎ترین دلایل دفع پروتئین در ادرار است. از علائم این اختلال می‎توان گفت که بیمارها عموما به طور همزمان در اطراف چشم‎ها یا دیگر اندام‎های بدنشان شاهد تورم هستند. اما تورم پاها به تنهایی بیماری کلیوی نخواهد بود.

تکرر ادرار (مثانه پر کار)

این اختلال از دسته اختلالات شایع می‎باشد. ممکن است در مواردی یک بیماری یا وسواس ذهنی به حساب می‎آید که با رفع آن از لحاظ روانی مشکل از بین خواهد رفت. در واقع این ناراحتی می‎تواند ناشی از اضطراب باشد. این مشکل در کودکان، نوجوانان و زنان بسیار شایع است. تکرر ادرار در خانم ها جزو مشکلات شایع است که به دلیل ضعیف شدن اعصاب مربوط به خروجی مجرای ادرار و مثانه ممکن است اتفاق بیفتد. این مشکل گاها ناشی از آتروفی دستگاه تناسلی نیز می باشد که با مراجعه به پزشک و بررسی علل ها قابل درمان است.

کاهش حجم ادرار

اکثرا این مشکل زمانی که فرد مایعات کمی در روز مصرف می‎کند طبیعی است. با این حال دفع کمتر از ۵۰۰ سی سی در روز نیاز به آزمایش دارد. در مواردی این اختلال اشاره به انسداد شدید دستگاه ادراری یا نارسایی کلیه اشاره دارد. در صورت انسداد باید منتظر برآمدگی و درد ناحیه زیر شکم بود. گاهی نیز این اختلال در صورت وجود سنگ ادراری پیش می‎آید که با درد همراه است و از دیگر پیامدهای آن ادرار به صورت قطره‎ای می‎باشد.

مشکلات ادراری در زنان شب ادراری

این بیماری غالبا زمینه‎ی ارثی دارد اما می تواند پیامد بیماری‎های پروستات یا دیابت و مشکل اعصاب باشد. البته لازم به ذکر است که در کودکان تا سنین ۵ سالگی کاملا طبیعی است. اما پس از این سن نیاز به درمان دارد. برای درمان آن معمولا از درمان‎های شناختی یا شرطی سازی با اجرای آلارم‎های مختلف صورت می‎گیرد. در بزرگسالان زمانی که این اختلال با بیماری دیگری همراه باشد در ابتدا نیاز به درمان بیماری‎های زمینه‎ای می‎باشد.

بی اختیاری ادرار

  • بی اختیاری استرسی (مثانه عصبی): این نوع بی اختیاری کاملا احساسی ذهنی است و در مواردی حتی مثانه خالی می‎باشد. یا حتی گاهی با اختلال تکرر ادرار همراه می‎شود. این اختلال ممکن است به علت جابجایی، مسافرت، یائسگی، زایمان، عفونت قارچی واژن یا مشکلات خود مثانه رخ دهد. در این صورت به درمانهای دارویی ، درمان های سرپایی مثل لیزر مونالیزا تاچ و تمرین برای افزایش حجم مثانه نیاز است.
  • بی اختیاری اضطراری (مثانه تحریک پذیر): در این اختلال فرد با فعالیت‎هایی سنگین یا ساده دچار بی‎اختیاری می‎شود. گاهی این فعالیت‎ها حتی شامل سرفه کردن، عطسه یا خندیدن هستند. غالبا این مشکل ناشی از اختلال دریچه مثانه است و با تمرین‎های اصلاحی درمان پذیر می‎باشد. در صورت عدم پاسخ به درمان اصلاحی نیاز به جراحی ساده، لیزر مونالیزا تاچ یا تزریق بوتاکس می‎باشد.
  • نوع دیگری از این بی اختیاری به علت افزایش سن است. که در واقع فرد توانایی دفع را از دست داده و مثانه پس از پر شدن سرازیر می‎شود. در این نوع سونداژ بیشتر از هر چیز دیگری به کار می‎آید.

علائم بی اختیاری ادرار مشکلات ادراری در زنان

ترشح کردن ادرار به هنگام:

  • سرفه کردن
  • خندیدن
  • بلند کردن اشیا سنگین
  • تقلا کردن و زور زدن
  • تغییر وضعیت برای مسافرت، مهمانی و …

علائم بی اختیاری اضطراری

  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • خروج مقدار زیادی ادرار به هنگام حوادث ناگهانی
  • تکرر ادرار به ویژه در شب‎ها

ادرار منقطع و قطره ای

این اختلال در عفونت ادراری و یا بزرگی پروستات در مردان پیش می‎آید. از دیگر دلایل آن می‎توان به کاهش حجم مثانه در هنگام بروز مشکلات دیگر اشاره کرد. مواردی مانند: بیماری‎های عصبی، مغزی، دیابت، انگلی، سل و … معمولا با رفع کردن عامل اصلی این اختلال به خودی خود حل می‎شود اما در صورت ادامه پیدا کردن باید اقدام به درمان‎های دیگری مثل جراحی کرد.

بیماریهای مجاری ادراری مشکلات ادراری در زنان

  • سیستیت (التهاب مثانه) بین بافتی : این بیماری که به آن IC نیز می‎گویند، همان طور که پیش از این اشاره شد بسیار نادر است. این بیماری متاسفانه به راحتی قابل تشخیص نیست و معمولا با هیچ نشانه‎ای همراه نمی‎شود و همین باعث به تعویق افتادن تشخیص و روند درمان خواهد شد.این بیماری عمدتا در زن‎ها و به ندرت در مردها دیده می‎شود. متاسفانه در بسیاری از موارد این مشکل با درد بسیاری همراه است که به راحتی به دارو و درمان میدان نمی‎دهد و گاهی نیاز به درمان توسط داروهای ترکیبی و روان درمانی پیدا خواهد شد.
  • عفونت مجاری ادراری (اورتریت):  دستگاه مجاری عبارت است از مثانه، کلیه‎ها، حالب‎ها و در انتها مجرای ادرار. این مشکل حاصل وجود باکتری‎ها یا میکروب‎هایی در مجرای ادرار است که بر سیستم دفاعی این قسمت از بدن غلبه می‎کنند. غالبا این عفونت‎ها به خودی خود خطرناک نیستند اما موجب بیماری‎های خطرناکی مانند عفونت در سایر نواحی مثل کلیه‎ها خواهند شد. از علائم آن می‎توان به تکرر ادرار و احساس درد و سوزش در مثانه و یا در مجرای ادرار در زمان دفع اشاره کرد. ادرار کف آلود، وجود خون در ادرار یا بوی بسیار بد نیز از دیگر علائم آن است. معمولا درمان آن توسط داروهای آنتی باکتریال و آنتی بیوتیک انجام می‎شود.
  • انسداد مثانه: در صورت مسدود شدن یکی از نواحی مسیر عادی ادرار انسداد رخ می‎دهد که می‎تواند کلی یا جزئی باشد. این اشکال به مرور سبب آسیب به کلیه، ایجاد سنگ و در نهایت عفونت شدید در مجاری ادراری میشود. علائم انسداد خروجی مثانه عبارتند از شکم درد، دشواری در دفع، تکرر ادرار، درد در هنگام دفع، فشار کم ادرار و جریان آهسته آن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، بی‎اختیاری یا سرریزی، ترشح ادرار، شب ادراری

علائم سرطان مثانه عبارتند از :

  • هماچوری
  • درد یا سوزش در زمان دفع
  • تکرر و قطع ادرار
  • احساس نیاز اما عدم توانایی دفع
  • کمر درد در نیمی از بدن

علائم ناشی از اختلال در مثانه یا مجاری ادراری:

  • خون در ادرار
  • درد در هنگام ادرار
  • دشواری دفع ادرار
  • تغییر در عادت های ادراری
  • شکم درد
  • احساس پر بردن در ناحیه مثانه به طور دائمی
  • دشواری در هنگام خروج از مجاری
  • تکرر ادرار
  • وجود درد در هنگام دفع
  • داشتن جریانی آهسته و کم فشار
  • عفونت دستگاه ادراری
  • مقطع بودن ادرار به این معنی که در جاری شدن جریان ادرار توقف ایجاد می‎شود و دوباره از سر گرفته می‎شود.
  • بی اختیاری و سر ریزی
  • تخلیه ناخواسته به مقدار خیلی ناچیز که بیشتر به ترشح شبیه است
  • تقلا و زور زدن در هنگام ادرار
  • مثانه پر کار
  • شب ادراری یا دفع در زمان خواب به صورت ناخواسته

روش‎های درمان اختلالات مثانه و مجاری ادراری

به طور کلی برای رفع اختلالات و بیماری‎های مجاری ادراری ۴ روش موجود است:

  1. دارو: معمولا داروها جهت از بین بردن باکتری­ها یا میکروب­ها و آرام کردن انقباض‎های غیر ارادی مثانه و بهبود عملکرد آن تجویز می‎شوند. این روش در اکثر اختلال‎ها دخیل است و جزئی از درمان اولیه می‎باشد. داروهای مختلفی وجود دارد که ممکن است به صورت انفرادی یا ترکیبی برای بیمار تجویز شود. اما طول دوره بهبودی کاملا به تشخیص پزشک و نوع بیماری وابسته است.
  2. جراحی: در واقع با جراحی می‎توان توانایی مثانه برای نگهداری ادرار را افزایش یا فشار داخل مثانه را کاهش داد. جراحی معمولا روی بیمارانی انجام می‎شود که مثانه‎ای ناپایدار یا انقباض‎های شدید و نامناسب دارند. همچنین این عمل جراحی می‎تواند در قالب تزریق بوتاکس برای زنان نیز باشد.
  3. باز آموزی و ورزش های کف لگن و کیگل: در این روش با برنامه‎ای حاوی از تحریک الکتریکی (فیزیوتراپی) و درمان‎های بیوفیدبک برای بازآموزی همراه است.
  4. لیزر مونالیزا تاچ: تکنولوژی لیزر مونالیزا تاچ با توجه به قابلیت تنظیم و تغییر فرکانس و شدت اشعه و راحت بودن پروسه ی درمان طی سالهای اخیر برای برطرف کردن طیف وسیعی از مشکلات زنان به کار گرفته شده و با نتیجه دهی عالی طرفداران زیادی پیدا کرده است، از جمله کاربردهای لیزر مونالیزا تاچ میتوان به از بین بردن عفونت های مثانه و مجاری ادراری و برطرف کردن تکرر و بی اختیاری ادرار اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *