02188789674 مشاوره رایگان 09375959136

درمان درد نزدیکی

4/5 - (3 امتیاز)

درمان درد نزدیکی : درد هنگام مقاربت دردی است که در زمان رابطه­ی جنسی با داشتن علل مختلفی رخ می‎دهد و باعث آزار در هنگام برقراری می‎شود و از کیفیت رابطه زناشویی می‎کاهد. فاکتورهای مختلفی در بروز این مشکل دخیل هستند. این درد در زمان برقراری رابطه جنسی در رحم، زیر شکم یا واژن اتفاق می‎افتد و تمام اندام‎های زنانه را دخیل  می‎کند. این مشکل به علت بیماری‎های زمینه‎ای دیگر بروز پیدا می‎کند و معمولا با رفع بیماری‎های زمینه‎ای اثری از آن باقی نخواهد ماند.

در نظر داشته باشید که درد به هنگام مقاربت درجه‎های مختلفی دارد برای مثال از متوسط تا شدید می‎توان آن را دسته بندی کرد. اما اگرچه شدید باشد یا ضعیف به شدت بر حالات روحی، کیفیت روابط زناشویی و زندگی مشترک تاثیر گذار خواهد بود. این مهم ایجاب می‎کند که در صورت مشاهده به سرعت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و علت آن را جویا شوید.

علل  ایجاد درد نزدیکی

  • انقباض غیرارادی واژن یا واژینیموس : به انقباض غیرارادی عضلات کف لگن واژینیموس گفته می‎شود که تقریبا رابطه جنسی را غیر ممکن یا بسیار سخت و دردناک می‎کند. در این عارضه بیمار حتی در هنگام ورود تامپون یا معاینه زنان نیز دچار تجربه درد و انقباض غیر ارادی می‎شود. علائم واژینیموس نیز از فرد به فرد متفاوت است و می‎تواند دلایل روحی و جسمی متفاوتی داشته باشد.
  • آسیب در دستگاه تناسلی : وجود هر گونه آسیب در دستگاه تناسلی می‎تواند علت درد در حین برقراری رابطه جنسی باشد. به طور مثال جراحی لگن، ختنه زنان یا آسیب تناسلی در صورت رخ دادن یک تصادف می‎تواند منجر به تجربه رابطه جنسی دردناک باشد.
  • التهاب : به وجود التهاب در نواحی اطراف واژن ویستیبولیت گفته می‎شود که می‎تواند در حین رابطه جنسی درد را به همراه بیاورد.
  • اختلالات پوستی یا تحریک پذیری
  • عفونت رحم و واژن

عفونت‎ قارچی واژن ، عفونت‎های ادراری یا آمیزشی هم می‎تواند باعث درد در هنگام رابطه­ ی جنسی باشد. انواع عفونت‎های واژن یا واژینیت با تحریک مخاط واژن باعث مقاربت دردناک می‎شود. عموم این عفونت‎ها باعث خارش، قرمزی و تورم مخاط واژن شده که با ترشحات پنیری همراه خواهد بود. عفونت میکروبی هم از دیگر علل ابتلا به درد در هنگام مقاربت جنسی خواهد بود.

خشکی واژن : در زنان معمولا در زمان یائسگی مشکلی به طور معمول ظاهر می‎شود که به آن خشکی واژن می‎گویند. این بیماری به علت کاهش استروژن پدید می‎آید و مسبب کاهش میل جنسی و نزدیکی ‎های دردناک می‎شود.

  • انجام جراحی برای درمان مشکلات لگن
  • هیسترکتومی یا برداشتن رحم
  • بیماری : بیماریهایی در زنان وجود دارد که مسبب این درد می‎شوند.

از این بیماری‎ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • درد مزمن مثانه که به آن سیستیت بینابینی نیز می‎گویند و در واقع سندروم مثانه دردناک نام دارد
  • سیستیت یا التهاب دیواره مثانه که از عفونت‎های باکتریایی ناشی می‎شود
  • ولوودینیا یا سندروم تحریک پذیر که یک اختلال عملکردی در دستگاه گوارش می‎باشد که ممکن است در هنگام مقاربت موجب درد شود
  • پرتو درمانی در ناحیه لگن جهت درمان بیماری‎های بدخیم باعث سفت شدن بافت ناحیه واژن می‎شود که انعطاف آن را از بین خواهد برد و باعث بروز فیبروز واژن خواهد شد
  • جراحی آلت تناسلی و یا وجود بخیه اپیزیوتومی زایمان
  • زگیل و تبخال تناسلی، ضایعات فعال تناسلی که به صورت تاول‎های آبکی ریز و گاها به شکل جوش‎های چرکی در ناحیه اطراف واژن و مقعد ظاهر می‎شوند.
  • کیست تخمدان، که با ایجاد مایع درون تخمدان در هنگام مقاربت دردی را به تخمدان تحمیل می‎کند.
  • فیبروئید، رشد تومورهای غیر سرطانی که بر روی دیواره‎های رحم قرار می‎گیرند
  • گاهی التهاب‎های ناشی از عفونت اندام‎های تولید مثل زنان می‎تواند بیماری‎های التهابی لگن را در پیش داشته باشد که در نتیجه مسبب احساس درد در هنگام مقاربت می‎شوند
  • عارضه پرولاپس رحم، زمانی که یک یا چند اندام لگن به داخل واژن کشیده می‎شوند

علائم درد نزدیکی

این اختلال گاهی به تنهایی ظاهر می‎شود اما گاهی خفیف است و به راحتی تشخیص داده نمی‎شود بنابراین با علائمی همراه است که با توجه به آن‎ها می‎توان به آن پی برد.

  • درد در هنگام رابطه جنسی دردی است که قادر است تمام دستگاه زنانه را تحت الشعاع قرار دهد. از ورودی و دهانه واژن گرفته تا اعماق لگن ممکن است این درد احساس شود.
  • این ناراحتی ممکن است به صورت موضعی یا دردی واضح و یا به صورت یک ناراحتی وسیع یا دردی ناگهانی ظاهر شود.
  • در هنگام درد ممکن است احساسات ناراحت کننده دیگری مانند سوزش، ضربان یا پاره شدن رگ‎ها در ناحیه دستگاه تناسلی بروز پیدا کنند.
  • تمام این مشکلات در نهایت به عدم رضایت و سازگاری منجر خواهد شد.

روش درمان درد نزدیکی

دیسپارونیا یا درد به هنگام نزدیکی روش‎های بسیار و متفاوتی  دارد اما معمولا اولین روش برای آن مشاوره درمانی است که پیش از هر روشی حتما باید انجام شود و گاهی جلسات با حضور شریک جنسی صورت می‎گیرد.

دارو درمانی

داروها قادرند دردهای مقاربتی ناشی از عفونت یا بیماری‎ها را درمان کنند. در صورتی که در حال حاضر از دارویی استفاده می‎کنید که خشکی واژن یکی از عوارض آن است، پزشک معالج باید داروی دیگری را به شما معرفی کند. اگر مشکل عدم متوازن بودن سطح استروژن در بدن باشد می‎توان با استروژن موضعی نیز آن را حل کرد.

درمان درد در هنگام مقاربت با لیزر

این درمان از به روزترین درمان‎های دنیا می‎باشد که اخیرا به شدت مطرح شده است. اولین و مهم‎ترین علت درمان به روش لیزر در واقع جوان سازی واژن می‎باشد. اما جالب است بدانید که تقریبا اکثر مشکلات دستگاه تناسلی با درمان‎های لیزر کاملا رفع خواهند شد. در واقع درمان با لیزر از بین برنده انواع قارچ و عفونت‎ها و باکتری‎های رحم و یا واژن و مثانه می‎باشد. همچنین به علت تحریک واژن با گرما سبب تحریک احیای سلول‎های آسیب دیده خواهد شد که این خود شامل عضلات و بافت واژن نیز می‎باشد. به همین سبب لیزر بهترین و پاسخگوترین روش درمانی برای مواجهه با اختلال دیس پرونی در زنان می‎باشد.

عوارض درمان با لیزر

این درمان از آنجا که سرپایی انجام می‎گیرد بنابراین به بیهوشی و بستری نیازی ندارد. لذا بدون درد و خونریزی انجام می‎شود و پس از چند روز بیمار می‎تواند رابطه جنسی برقرار کند. و یا چند ساعت پس از درمان به فعالیت‎های روزانه خود بازگردد. در نظر داشته باشید که تمام این شرایط در صورتی پیش خواهد آمد که به پزشکی ماهر مراجعه شود. همچنین همه می‎توانند این روش درمانی را تجربه کنند جز خانم‎هایی که به بیماری سیستمیک و موضعی حاد دارند و یا باردار هستند.

سایر درمان درد نزدیکی

،. درمان‎های خانگی که در واقع شامل ترک برخی از شیوه‎های زندگی می‎باشد، که باعث تحریک اعصاب یا بهم ریختن توازن روحی و یا حتی بهداشت جنسی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *